Hoe realiseert u de ideale MBO-leeromgeving?

|

Nederland telt bijna een half miljoen mbo-studenten en zo’n 53.000 mensen die werken op een mbo-school. Functioneren en welbevinden wordt, meer dan je zou denken,…

Nederland telt bijna een half miljoen mbo-studenten en zo’n 53.000 mensen die werken op een mbo-school. Functioneren en welbevinden wordt, meer dan je zou denken, beïnvloed door het gebouw waarin zij leren of werken.

Juist hier zou de leer- en werkomgeving energie moeten geven aan mensen. Studenten willen zich ontwikkelen, concentreren en profileren: zij willen elkaar ontmoeten of zichzelf juist even afzonderen. Voor docenten is de werkdruk hoog: zij moeten in strakke schema’s van lesgeven en vergaderen ook allerlei andere taken uitvoeren. Dus ook dat moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Er zijn echter talloze voorbeelden van verouderde, muffe schoolgebouwen die niet het beste halen uit hun leerlingen en personeel. Jammer, want dat kan véél beter!

Criteria voor stimulerende leeromgevingen
Er zijn diverse elementen waardoor een onderwijsgebouw een prettige, stimulerende omgeving kan worden met positieve invloeden op leerlingen en docenten. Denk daarbij aan:

  • Gezond: Is het gebouw gemaakt van gezonde materialen? In hoeverre stimuleert het gebouw een gezonde leefstijl? Is er genoeg licht, frisse lucht en groen? Hoe zit het met de akoestiek en het aanbod van eten en drinken?
  • Sociaal: Bevordert het gebouw sociale interactie en ontmoeting? Is het gastvrij en inspirerend? Hoe verhoudt het zich tot studenten, medewerkers en de buurt?
  • Duurzaam: Is het gebouw energieneutraal of wekt het energie op? Kan de buurt meeprofiteren?
  • Circulair: Zijn de materialen en inrichting van het gebouw herbruikbaar? Hoe flexibel is het gebouw? Worden leveranciers van installaties en andere inbouwmaterialen afgerekend op technische prestaties of op meetbare resultaten?
  • Slim: Speelt het gebouw in op behoeften van gebruikers? Wordt er slimme technologie toegepast om de prestaties van het gebouw en de mensen te monitoren?

Onderzoek en verkiezing ‘beste MBO-leeromgeving’
In Nederland zijn goede voorbeelden te vinden van scholen die iets extra’s bieden in hun leeromgeving. Stichting ‘de nieuwe draai’ organiseert een verkiezing voor ‘meest ideale mbo-leeromgeving van Nederland’. De acht genomineerde MBO scholen zijn te vinden op de website van de nieuwe draai.

Seminar over nieuwste inzichten voor MBO-bestuurders, directeuren en facilitymanagers
Hoe ziet de ideale mbo-leeromgeving er dan eigenlijk uit? En hoe kunt u een opwekkende en aantrekkelijke omgeving creëren? Op woensdag 22 maart tussen 15.00 en 20.00 uur wordt bij het Deltion College een seminar georganiseerd over de ideale MBO-leeromgeving. Vragen die centraal staan zijn:

  • Hoe maakt u van uw MBO school een energie-opwekkende, stimulerende leeromgeving?
  • Hoe zet u uw onderwijsgebouw(en) slim in, zodat ze bijdragen aan (onderwijs)prestaties van leerlingen en personeel?
  • Wat zijn de nieuwste inzichten, adviezen en ervaringen op dit gebied?

Onderdelen van het programma zijn o.a. de bestuurders meet-up ‘goede leeromgeving vertalen naar harde resultaten’, een bespreking van 8 inspirerende voorbeelden en verschillende tips en adviezen hoe u zelf aan de slag kunt met uw eigen leeromgevingen.

Klik hier voor meer informatie, programma en aanmelding.

Dit is een evenement van Stichting de nieuwe draai. Heeft u dus praktische vragen of opmerkingen, dan kunt u terecht bij Marco Sotthewes (bereikbaar via marco@denieuwedraai.nl).

BouwRegieNetwerk.nl, 15 februari 2017