Projectomschrijving

Grotere binnenvaartschepen passen niet door de keerschutssluis Limmel bij Maastricht. Daarom vervangen we deze circa 80 jaar oude sluis in het Julianakanaal door een nieuwe, bredere keersluis. Hiermee bereiken we:

een beter bevaarbare Maasroute van Weurt tot Maastricht voor grotere binnenvaartschepen
dat deze vaarroute een volwaardig deel van het internationale vaarwegennet wordt
een doorgang voor grotere scheepvaart (klasse Vb) van 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter
Dit is het eerste waterproject met een DBFM-contract. Hierbij doet de aannemer niet alleen de bouw, maar ook ontwerp, financiering en onderhoud. Voor het ontwerp is gekozen voor 2 cilindrische torens met een stalen hefdeur ertussen.

Soort

infrastructure

Categorie

DBFM

Sector

Infrastructuur

Regio

Limburg

Contractwaarde

€34 miljoen euro

Planning

De eerste werkzaamheden starten medio 2015. In het najaar wordt er een tijdelijke fietsbrug geplaatst zodat snel en langzaam verkeer meteen gescheiden is voor de veiligheid. Het jaagpad aan de westzijde van het Julianakanaal wordt verlegd tijdens de werkzaamheden en blijft open. In de eerste helft van 2017 is de nieuwe sluis gereed en vinden er testen plaats. In 2018 moeten de werkzaamheden gereed zijn en is de oude sluis gesloopt.

Opdrachtgever

Rijkswaterstaat

Opdrachtnemer

Een combinatie van BESIX, Rebel en Egemin

Contractduur

30 jaar

Welke partijen deden mee in de aanbesteding

Op 22 januari hebben Rijkswaterstaat, Besix Group en mede-investeerder Rebel het financiële contract gesloten waarin de financiering voor de bouw en dertig jaar onderhoud van de nieuwe keersluis Limmel is vastgelegd. Met deze stap is de aanbesteding officieel afgerond en is ook het ontwerp bekend. Het nieuwe keermiddel beschermt het achterland tegen hoogwater bij Maastricht en vormt de poort tot de Maasroute die beter bereikbaar wordt gemaakt voor grotere schepen.