Projectomschrijving

Op drie verschillende trajecten van de N31 in Friesland werkt Rijkswaterstaat aan de doorstroming en de verkeersveiligheid. Eén van deze trajecten is rijksweg 31, lokaal de Wâldwei genoemd. Het deel van de Wâldwei tussen Nijega (bij Drachten) en Hemriksein ( Leeuwarden) is één van de weinige rijkswegen in ons land die nog niet verdubbeld was, waardoor verscheidene (dodelijke) ongevallen ontstonden. Als oplossing voor bovenstaande problematiek heeft Rijkswaterstaat gekozen voor o.a. de verdubbeling van de weg tussen Nijega en Hemriksein. Ook moest de Fonejachtbrug worden verhoogd/ vernieuwd en een aquaduct worden gebouwd. Het beheer en onderhoud van de bestaande weg en nieuwe weg is gedurende de gehele contractduur aan de markt overgelaten.

Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd tussen 2004 en 2008. Tot december 2022 is Bouwcombinatie Wâldwei bovendien verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van een traject van de N31 van in totaal 22 kilometer lang. Bouw, beheer en onderhoud vonden en vinden plaats op basis van een DBFM-contract.

Soort

infrastructure

Categorie

DBFM in de Exploitatiefase

Sector

Infrastructuur

Regio

Leeuwarden-Drachten

Contractwaarde

€ 135 miljoen

Opdrachtgever

Rijkswaterstaat

Opdrachtnemer

Bouwcombinatie Waldwei.com
Ballast Nedam Infra BV, BAM PPP en Dura Vermeer Groep NV

Architect

Ir. Vegter

Contractduur

15 jaar DBFM contract

Welke partijen deden mee in de Europese aanbesteding?

o.a. Bouwcombinatie waldwei.com

Oplevering

december 2007

Bouwcominatie Wâldwei.com

Een DBFM-contract vereist bovenal cultuurverandering aan beide zijden: de opdrachtgever meer op hoofdlijnen en op afstand, terwijl de opdrachtnemer meer proactief is en meer gericht op dienstverlening; in dit geval beschikbaarheid voor weggebruikers. Beide partijen zijn meer gericht op partnership, openheid en transparantie.

Opmerkingen

De verdubbeling van de N31 is aanbesteed door middel van PPS in een zogenoemd Design, Build, Finance, Maintain contract (DBFM). Het is de eerste keer dat Rijkswaterstaat deze contractvorm in de praktijk brengt.
Het ontwerp en de bouw van de N31 zijn binnen het budget gebleven en zijn 4 maanden eerder gereed dan gepland. Berekeningen voor het gunnen van het contract geven een meerwaarde van 20% aan (afgezien van verschillen in marktprijzen).

Websites(s)