Projectomschrijving

Nijmegen is dringend toe aan een tweede oeververbinding. De oude Waalbrug dateert uit 1936. Sinds die tijd is Nijmegen behoorlijk gegroeid en vandaag de dag is deze brug ontoereikend om het verkeer in en uit de stad te verwerken. Daarom wordt een nieuwe brug gebouwd die Nijmegen West gaat verbinden met de Waalsprong. Deze brug zorgt ook voor een betere spreiding van het verkeer over de stad. Met de komst van de stadsbrug ontstaat namelijk een ringweg in de stad. De gemeente besteedt zowel het ontwerp als de bouw als het onderhoud aan.

Het is een van de eerste PPS projecten op regionaal/ lokaal niveau

Soort

infrastructure

Categorie

DCM

Sector

Infrastructuur

Regio

Nijmegen

Contractwaarde

€140 miljoen

Opdrachtgever

Gemeente Nijmegen 

Opdrachtnemer

Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen bestaande uit: BAM Civiel BV, Max Bögl Nederland B.V. met Ney Poulissen Architects & Engineers

Architect

Ney Poulissen Architects & Engineers

Contractduur

Start bouw in 2011, onderhoud voor maximaal 25 jaar.

Welke partijen deden mee in de aanbesteding?

BAM Civiel BV, Max Bögl Nederland B.V. met Ney Poulissen Architects & Engineers.

Van Hattum en Blankevoort BV, KWS infra bv met Zwarts & Jansma Architecten.

Haverkort Voormolen B.V.,  Strabag AG HSM B.V met Quist Wintermans Architecten. 

MNO Vervat b.v. / Donges SteelTec GmbH / MCE Stahl- und Maschinebau GmbH & Co met GRIMSHAW Architects LLP

Oplevering

November 2013

Opmerkingen

Tijdens de aanbesteding is gebruik gemaakt van de concurrentiegerichte dialoog. Bij gunning is in eeste instantie gekeken  naar de minimale eisen op het gebied van functionaliteit, techniek en vormgeving. Begin 2010 is de opdrachtnemende partij bekend gemaakt. 

Website(s)

www.nijmegen.nl