TBI-bouwcombinatie verantwoordelijk voor realisatie terminal op Lelystad Airport

| | |

Lelystad Airport en TBI bouwcombinatie hebben 30 juni 2016 de geïntegreerde DBM-overeenkomst (Design, Build & Maintain) voor de eerste fase van een nieuwe duurzame terminal…

Lelystad Airport en TBI bouwcombinatie (J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros) hebben 30 juni 2016 de geïntegreerde DBM-overeenkomst (Design, Build & Maintain) voor de eerste fase van een nieuwe duurzame terminal op Lelystad Airport getekend.

Naast het ontwerp, met een LEED Gold-ambitie, en de realisatie van de terminal zijn beide bedrijven tot 2033 verantwoordelijk voor het bouwkundig en technisch onderhoud van het nieuwe gebouw. Ze zijn gedurende de gehele contractfase het aanspreekpunt voor opdrachtgever Lelystad Airport. De terminal wordt ontworpen in samenwerking met Paul de Ruiter Architects, Noorderlicht Architekten en adviseur Deerns. De luchthaven wil zich ontwikkelen tot ‘leisure luchthaven’ met verbindingen naar voornamelijk Europese (toeristische) steden en regio’s.

De terminal wordt in de geest van Ingenieur Lely ontworpen, passend in het polderlandschap. De terminal moet in de toekomst, al naar gelang de verwachte groei, aanpasbaar en uit te breiden zijn. Daarnaast moet de terminal ook in de onderhoudsfase zonder verstoringen van operationele processen in bedrijf blijven. Om deze projectdoelstellingen te realiseren, maken J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros intelligente toekomstbestendige keuzes over de functionele lay-out, bouwmethode, toe te passen materialen en de duurzame technieken.

Eind 2016 worden de omgevingsvergunningen aangevraagd. Begin 2017 is het uitvoeringsontwerp van de terminal gereed, waarna de TBI-ondernemingen van maart 2017 tot begin 2018 de benodigde werkzaamheden uitvoeren. Op 1 april 2018 moet Lelystad Airport volledig operationeel zijn.

PPS Netwerk Nederland, 30 juni 2016